Fett i fokus!

Fett är en del av det vi behöver i maten. Här bjuds på 5 snabba frågor och svar om fett: Vad är skillnaden mellan olika fett?, Varför störst andel omättat fett? - Ta reda på dessa och övriga frågor.
Emergikost - kost, hälsa och idrott

Vad är skillnaden mellan olika fett?
Fett består av fettsyror och skillnaden mellan olika fettsorter är hur de olika fettsyrorna är uppbyggda.

 

Varför störst andel omättat fett?
För att det finns ett tydligt samband med minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar vid byte av en del mättade fetter till omättade fetter.

 

Hur kan jag med några enkla tips få en bättre fettfördelning?
Använd främst olja vid matlagning.
Lägg till nötter och frön.
Ät gärna fisk.

 

Olivolja eller rapsolja?
Båda är bra val då de innehåller en stor andel omättade fetter. Rapsolja innehåller mer fleromättade fetter och omega 3 som är livsnödvändigt och något som kroppen inte kan tillverka själv. Dessutom produceras en hel del rapsolja här i Sverige.

 

Kokosfett och kokosolja är väl extra bra?
Nej. Kokosfett innehåller över 90 % mättat fett. Det påstås ofta att fettet i just kokos har flera positiva hälsoeffekter men det finns inte stöd för detta.

Tips särskilt för dig med högt energibehov är att:
– Ofta lägga till nötter och frön på yoghurt, gröt och sallad.
– Jordnötssmör som topping eller pålägg
– Extra olja på maten

Dela:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på google
Google+
Dela på pinterest
Pinterest
Dela på tumblr
Tumblr
Dela på skype
Skype
Dela på whatsapp
WhatsApp
Dela på print
Print
Dela på email
Email

Övriga inlägg

Scroll to Top
Emergikost - kost, hälsa och idrott

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen på vår webbplats

emergi

Admin loggin